ریپورتاژ آگهی

دیجیتال مارکتینگ

وبلاگ , سئو

۲ بهمن ۱۴۰۰ 14 بازدید
ریپورتاژ آگهی
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی اینترنتی نیز گفته می‌شود یکی از روش های تبلیغات در اینترنت به شمار می رود که در دنیای دیجیتالی امروز مشتریان زیادی را به سمت مجموعه‌های مختلف جذب می‌کند. امروزه با توجه به متنوع شدن سبک زندگی افراد، بسیاری از سازمان ها و یا مجموعه ها برای تبلیغ خود از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند که باعث جذب افراد بسیار زیاد به سمت مجموعه می شود.

در این مقاله قصد داریم به دیجیتال مارکتینگ و برخی از نقاط درباره آن بپردازیم به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

دلایل برتری دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

در زمان‌های قدیم که استفاده از ابزار اینترنتی چندان رونق و رواجی نداشت، از روش های بازاریابی سنتی برای جذب مخاطبان استفاده می شد. استفاده از روش های بازاریابی سنتی دارای معایب زیادی بود و با به وجود آمدن دیجیتال‌مارکتینگ و ابزارهای دیجیتالی برای معرفی کسب و کار کم کم استفاده از بازاریابی سنتی به پایین‌ترین میزان خود رسید.

یکی از سوالاتی که در این زمینه پیش می‌آید این است که دلایل برتری دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی چیست؟ چرا بازاریابی سنتی به مرور زمان کنار گذاشته شد؟

در پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در بازاریابی سنتی به هزینه های زیاد برای تبلیغات نیاز بود برای مثال یکی از روش های بازاریابی سنتی پخش کردن تراکت در اطراف شهر است که باعث می شود هزینه هایی مانند هزینه چاپ کاغذ و هزینه پخش تراکت ها برای افراد به وجود بیاید، اما در دیجیتال مارکتینگ این هزینه ها تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند.
  • بازاریابی سنتی تنها مختص به مکان خاص بود. برای مثال تنها در محله و یا خیابان خاص می توان از روش های بازاریابی سنتی استفاده نموده اما استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای رونق کسب و کار شما را به تمامی شهرهای مختلف در کشور ایران و حتی به مجامع بین المللی معرفی می کند.
  • در دیجیتال مارکتینگ می توان از خلاقیت بیشتر برای تبلیغ کسب و کار استفاده نمود این در حالی است که در زمان قدیم در بازاریابی سنتی تنها کار و یا محصول و ویژگی های آن عنوان می شدند.
  • زمانی که از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنید می توانید رسانه های مولتی مدیای بسیار زیادی را در کار خود برای تبلیغ استفاده کنید برای مثال می توانید از انواع ویدیوها و عکس‌ها و یا پیام های متنی برای کار خود استفاده کنید. در بازاریابی سنتی در اکثر موارد تنها از پیام های مثنی و یا مراجعه حضوری برای تبلیغات استفاده می شد.

برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ دارای ابزار متفاوت برای تبلیغ کسب و کار به سایر افراد است که به صورت کلی در دو دسته بندی آنلاین و آفلاین قرار داده می شوند. برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

۱.دیجیتال مارکتینگ آنلاین

در این روش همان طور که از نامش پیداست از ابزار آنلاین برای کار استفاده می شود و در واقع برای تبلیغات به اینترنت نیاز است و تبلیغ کنندگان و هم مخاطبان باید اینترنت در اختیار داشته باشند. برخی از ابزارهایی که برای دیجیتال مارکتینگ آنلاین کاربرد دارند عبارتند از:

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو: یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بازاریابی توسط موتورهای جستجو است. در این روش موتورهای جستجو به افراد کمک می کنند که عملیات بازاریابی خود را انجام دهند و او در رتبه‌های برتر گوگل نمایش داده شوند. برای بازاریابی توسط موتورهای جستجو افراد مبالغ خاصی را به گوگل واریز می‌کنند و گوگل آنها را در صفحه اول نتایج جستجو قرار می دهد. در این روش شما می توانید تعیین کنید که می خواهید در چه رتبه ای از نتایج جستجوی گوگل نشان داده شوید و همچنین می توانید تعداد بازدیدکنندگان از سایت را انتخاب کرده و بنابر آن هزینه بپردازید. این کار می تواند به بازاریابی دیجیتال کمک فراوانی کند اما یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که تبلیغ شما تنها برای مدت زمان کوتاه در نتایج اولیه باقی می ماند و سپس به جایگاه اصلی خود برمی‌گردد.
  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو: بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو که به آن سئو نیز گفته می شود یکی دیگر از روش هایی است که با استفاده از آن می توان به بازاریابی دیجیتال دست پیدا کرد. در این روش متخصص سئو باید در حدود ۳ الی ۶ ماه برای انتقال سایت به صفحه اول گوگل تلاش کند و با استفاده از الگوریتم های مخصوص سئو سعی می کند عملیات خود را انجام دهد. یکی از مهمترین مزایای استفاده از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو این است که زمانی که به رتبه های اول گوگل منتقل شوید می توانید برای مدت زمان طولانی از مزایای آن بهره ببرید و مخاطبان بیشتری را به سمت صفحه خود جذب کنید این در حالی است که استفاده از بازاریابی توسط موتورهای جستجو تنها برای مدت زمان کوتاه پاسخگوست.
  • بازاریابی محتوا: برای جذب مخاطبان بیشتر به سمت مجموعه خود می توانید از بازاریابی محتوا استفاده کنید. بازاریابی محتوا یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که در آن افراد سعی می‌کنند محتواهای جذاب برای مخاطبان را تولید نمایند تا مخاطبان به سمت محتوا جذب شوند.
  • بازاریابی درون گرا: در بازاریابی درون گرا مخاطبان به گونه‌ای جذب مجموعه شما می‌شوند که در ابتدا فکر می‌کنند خودشان مجموعه شما را پیدا کرده‌اند و به آن روی آورده اند. در واقع بازاریابی درون گرا به گونه‌ای انجام می شود که مخاطب حس تبلیغات را ندارد و در واقع فکر می کند خودش مجموعه شما را پیدا کرده است.
  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی: یکی از مهمترین ابزار دیجیتال مارکتینگ را می‌توان بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی دانست. یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی که برای این منظور به کار برده می‌شود اینستاگرام است. امروزه تبلیغات در اینستاگرام مخاطبان بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهد زیرا افراد معمولاً در مواقع اوقات فراغت خود از اینستاگرام استفاده می کنند. یکی از مهمترین مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی این است که محصولات شما توسط تمامی مخاطبین دیده می‌شود و حتی افرادی که به محصول احتیاجی ندارند ممکن است با دیدن تبلیغات به سمت خرید و استفاده از آن جذب شوند.
  • تبلیغات کلیکی: تبلیغات کلیکی یکی از ابزارهای نه چندان کارآمد برای دیجیتال‌مارکتینگ به شمار می رود. در تبلیغات کلیکی معمولا مخاطبان مختلف سعی می‌کنند با کلیک کردن بر روی تبلیغات به نوعی نشان دهند که تبلیغات مورد نظر را مشاهده کرده اند. برخی از سایت ها از تبلیغات کلیکی برای کار خود استفاده می‌کنند و به مخاطبانی که بر روی تبلیغات کلیک می‌کنند هزینه ای را برای دستمزد پرداخت می کنند. این کار اصلاً کارآمد نیست و بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد.
  • بازاریابی توسط اینفلوئنسرها: اینفلوئنسرهای مختلفی در دنیای مجازی وجود دارند که یکی از روشهای بازاریابی دیجیتال به شمار می روند. در این روش اینفلوئنسرها با مراجعه به محل کسب و کار شما به نوعی شما را معرفی می کنند و اطلاعات بیشتری درمورد شما در اختیار سایر مخاطبان قرار می دهند. برای مثال امروزه اینفلوئنسر های مختلفی برای تبلیغ رستوران ها کار می کنند و رستوران های مختلف را در شهرهای متفاوت به مردم معرفی می کنند.
  • ایمیل مارکتینگ: در برخی از موارد از روش‌های ایمیلی برای دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود. تبلیغات مختلف به صورت یکپارچه به ایمیل افراد مختلف ارسال می شود و افراد می توانند تبلیغات را مشاهده کنند. استفاده از روش مخاطبان چندان زیادی ندارد، زیرا بسیاری از افراد ایمیل خود را چک نمی کنند و یا به تبلیغات این چنینی علاقه ای نشان نمی دهند.
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش: در برخی از موارد برای بازاریابی دیجیتال از روشهای همکاری در فروش استفاده می شود در این روش مخاطب به سمت شما جذب می شود و سپس به او این اطمینان را می‌دهید که اگر با شما در فروش همکاری داشته باشد می‌تواند به درآمد برسد و مخاطب نیز عملیات خود را برای همکاری در فروش انجام می دهد. در بازاریابی از طریق همکاری در فروش افراد معمولاً دارای کدهای اختصاصی مربوط به خود هستند و زمانی که خریداران به داخل سایت وارد می شوند کد اختصاصی مربوط به معرفی کننده را وارد می‌کنند و به این واسطه مجموعه متوجه می شود که چه کسی عملیات فروش را برای او انجام داده است.
  • متریکس: متریکس یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی است که به شما این امکان را می‌دهد تا تعداد مخاطبان جذب شده به سمت مجموعه خود را مشاهده کنید. متریکس تمامی این اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد. با استفاده از مدتی است را می‌توانید متوجه شوید که مخاطبان بیشتر از چه طریقی به ثبت مجموعه شما جذب شده اند و نسبت به تقویت درگاههای ورودی اقدام کنید. از آنجایی که قضاوت هایی که توسط متریکس انجام می شود کاملاً بی طرف است، تمامی داده ها قابل اتکا و باور هستند.
  • ریتارگتینک: طبق مطالعات انجام شده تنها یک درصد از کسانی که به سمت سایت جذب می‌شوند در مرحله اول از آن خرید می‌کنند و ۹۹ درصد باقی ترجیح می دهند از سایت برای دفعه اول خریدی نداشته باشند. ریتارگتینگ به مجموعه ای از فعالیت ها گفته می شود که با استفاده از آنها می توانید ۹۹ درصد باقی مخاطبان را به سمت سایت خود جذب کنید. بهترین روش زمانی که مخاطب برای دفعه دوم به سایت مراجعه می‌کند تبلیغاتی مشابه با مواردی که در دفعه گذشته به دنبال آنها می گشته است برای آن نمایش داده می شود و مخاطب به سمت خرید جذب می شود.
  • استفاده از کوتاه کننده لینک: با توجه به زیاد شدن لینک های موجود در فضای مجازی استفاده از کوتاه کننده لینک می‌تواند تا حدودی بهبود وضعیت کمک کند و مخاطبان زیادی را به سمت سایت شما جذب کند. لینک های کوتاه شده در برخی از موارد در فضای مجازی نمایش داده می‌شوند و همین کوتاه بودن لینک باعث می شود که افراد بتوانند به آسانی آن را به خاطر بیاورند و در سایر موارد از آن استفاده کنند.
  • چت آنلاین: شاید مشاهده کرده باشید که با ورود به سایت های مختلف با کسی برای چت آنلاین برای شما نمایش داده می‌شود. معمولاً این باکس ها حاوی پیام های مانند “سلام چطور می تونم کمکتان کنم” و غیره است. با استفاده از این روش مخاطبان می توانند به راحتی تمامی سوالات خود را از آنلاین بپرسند و دیگر در سایت سردرگم نمی شوند.

۲. دیجیتال مارکتینگ آفلاین

در این روش هیچ گونه نیازی به استفاده از اینترنت نیز با ابزارهای مختلف می توانند تبلیغات را پخش کنند و آن را در اختیار مخاطبان قرار دهند برخی از ابزارهایی که برای تبلیغات دیجیتال آفلاین به کار برده می شوند عبارتند از:

  • رادیو: از زمانهای قدیم تا کنون استفاده از رادیو در مکانهایی مانند منزل و یا ماشین رواج داشته است و یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ آفلاین استفاده از رادیو برای تبلیغات است. امروز استفاده از رادیو مخاطبان چندان زیادی ندارد و تبلیغات ممکن است بازدهی مناسبی نداشته باشند به علاوه از آنجایی که رادیو تنها یک رسانه صوتی است بهتر است از آن برای انجام تبلیغات استفاده نشود.
  • تلویزیون: یکی دیگر از ابزاری که برای دیجیتال مارکتینگ آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد تلویزیون است. شاید تا بحال تبلیغات بی‌شماری در تلویزیون را مشاهده کرده باشید که همگی آنها می توانند مثال مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ آفلاین به شمار بروند. تلویزیون نسبت به رادیو مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد به علاوه علاوه بر صدا از جلوه های تصویری ویژه برای جذب مخاطبان استفاده می‌شود که باعث پررونق تر بودن تبلیغات تلویزیونی نسبت به تبلیغات رادیویی می شود.
  • بازاریابی تلفنی: در برخی از موارد از روش هایی مانند تماس تلفنی برای جذب مخاطبان استفاده می شود. تماس تلفنی ممکن است از ضبط شده باشد و زمانی که مخاطب تلفن را پاسخ می دهد به صورت خودکار شروع به صحبت کند، در برخی دیگر از موارد ممکن است فرد حقیقی با مخاطب ارتباط برقرار کند و تمامی سوالات او را پاسخ دهد. استفاده از فرد حقیقی در این گونه موارد مناسب تر است اما در برخی از موارد به دلیل هزینه‌های بالای استفاده از افراد مختلف از صدای ضبط شده برای انجام کار استفاده می شود.
  • بازاریابی محیطی ارتقا یافته: در این روش در سطح شهر و یا در جاده ها بیلبوردهای نصب می شود که به تبلیغ کار می پردازند. میزان پاسخگویی این روش می‌تواند به محل نصب بیلبوردها و تناسب آنها با مکانی که در آن نصب شده اند بستگی داشته باشد. برای مثال در شهر تهران در حدود ۴ هزار بیلبورد در تمامی سطح شهر نصب شده‌اند که مخاطبان را به خود جذب می کنند و میزان جذب مخاطبان آنها به رنگبندی و مطالب مندرج در روی بیلبورد بستگی دارد.

دیجیتال مارکتینگ آنلاین بهتر است یا آفلاین؟

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ آنلاین دارای مزایای بیشماری نسبت به دیجیتال مارکتینگ آفلاین است از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ معمولاً مخاطبان بیشتری به سمت استفاده از محصول جذب می شوند، زیرا تنها با چند کلیک ساده می توانند به محصول دسترسی پیدا کنند در حالی که در نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ مشتریان باید به صورت حضوری به محل های فروش مراجعه نموده و محصول را خریداری کنند.
  • در دیجیتال مارکتینگ آنلاین این امکان وجود دارد که فرد تبلیغاتی که پسندیده است را برای سایر افراد ارسال کند و آنها را به سمت استفاده از محصول دعوت کند در حالی که در دیجیتال مارکتینگ آفلاین امکان به اشتراک گذاری تبلیغات وجود ندارد.
  • اگر از روش های آنلاین برای دیجیتال‌مارکتینگ استفاده کنید، می توانید داده های موجود را بسنجید و متوجه می شوید افراد از چه طریقی به سمت شما و مجموعه شما جذب شده‌اند اما در دیجیتال مارکتینگ و آفلاین امکان سنجش برای مدیر مجموعه وجود ندارد.
  • در دیجیتال مارکتینگ آفلاین پیام هایی برای جذب مخاطب ارسال می شود تا مجدداً بتواند از شما خرید کند اما اگر از روش های دیجیتال مارکتینگ آفلاین بهره ببرید، دیگر دسترسی شما به مخاطب قطع می شود و نمی توانید برای او مجددا پیام های تبلیغاتی ارسال کنید.
  • در تبلیغاتی مانند تبلیغ های تلویزیونی افراد معمولاً منتظر هستند تا تبلیغات هر چه زودتر به پایان رسیده و به فیلم و یا سریال مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند و به همین دلیل در هنگام پخش تبلیغات توجه چندانی به تلویزیون ندارند، اما در دیجیتال مارکتینگ آنلاین این مشکل تا حدود زیادی کمتر شده است.

آموزش دیجیتال مارکتینگ به چه صورت است؟

یکی از بحث های مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ نحوه آموزش دادن آن به افراد است. آموزش دیجیتال مارکتینگ معمولاً به دو صورت انجام می شود:

  1. آموزش از طریق دانشگاه ها: یکی از مهمترین روشهای آموزش دیجیتال مارکتینگ این است که افراد به رشته مرتبط با این مبحث در دانشگاه می روند و از این طریق آموزش می بینند. در این روش مجموعه ای از روش های کاربردی برای دیجیتال مارکتینگ به شما معرفی می شود و شما به عنوان یک مدیر مجموعه می توانید با اطلاع از روشهای بازاریابی دیجیتال کار خود را شروع کنید. استفاده از این روش هرچند کاملاً کاربردی است اما به دلیل نیاز به زمان زیاد برای تحصیلات مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند و اکثر افراد ترجیح می‌دهند از طریق روش‌های جایگزین این کار را انجام دهند.
  2. آموزش از طریق روش های دیگر: امروزه کتاب های آموزشی و پادکست های زیادی در زمینه تبلیغات دیجیتال تولید و روانه بازار شده اند و افراد می توانند با مطالعه آن کتاب‌ها به راحتی به مباحثی درمورد دیجیتال مارکتینگ دسترسی پیدا کنند. موسسات آموزشی مختلف نیز در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند و این مباحث را به افراد آموزش می دهند که دوره های کوتاه مدتی دارند. همین موضوع باعث می‌شود افراد استفاده از این روش‌ها را جایگزین سایر روشها نموده و در مدت زمانی کوتاه کار خود را انجام دهند.

وظیفه یک دیجیتال مارکتر چیست؟

در قدم اول یک دیجیتال مارکتر باید هزینه‌های مربوط به تبلیغات دیجیتال مختلف را بسنجد و بودجه کسب و کار را در نظر بگیرد. برای مثال دیجیتال مارکت اگر متوجه شد که کسب و کار مورد نظر بودجه چندانی برای دیجیتال مارکتینگ ندارد، باید استفاده از ایمیل مارکتینگ را در کار خود قرار دهد و اگر بودجه کسب و کار برای سایر تبلیغات مناسب بود از سایر روشهای تبلیغی استفاده می کند.

در قدم بعدی یک دیجیتال مارکتر ماهر باید توجه داشته باشد که چه نوع تبلیغات اینترنتی برای کسب و کار مورد نظر جوابگوی بهتری دارد، زیرا برخی از روش ها برای کسب و کارها بهتر هستند، در حالی که برای کسب و کار دیگر ممکن است جوابگو نباشد.

برای کسب و کارهای کوچک یک دیجیتال مارکتر در مرحله اول به تولید محتوا می پردازد و محتوای مورد نیاز برای سایت را تولید می کند، البته این کار در کسب و کارهای بزرگتر توسط تولید کننده محتوا انجام می شود.

در مرحله نهایی وظیفه دیجیتال مارکتر این است که میزان پاسخگویی تبلیغات را بسنجد و متوجه شود که آیا تبلیغات برای کسب و کار مناسب بوده است یا خیر. در نهایت دیجیتال مارکتر مخاطبان جذب شده به سمت دیجیتال مارکتینگ را می سنجد.

میزان حقوق دیجیتال مارکتینگ

زمانی که افراد شروع به آموزش دیدن در مورد دیجیتال مارکتینگ می کنند یکی از مهمترین سوالاتی که برای آنها پیش می آید میزان حقوق دیجیتال مارکتینگ است. میزان حقوق دیجیتال مارکتینگ به موارد متعدد بستگی دارد، برای مثال:

  • اگر دیجیتال مارکتر در زمینه دیجیتال مارکتینگ ماهر باشد و تجربه بالایی در این زمینه داشته باشد هزینه های بیشتری را برای این کار برای خود در نظر می گیرد در حالی که استفاده از دیجیتال مارکتر هایی که دارای سابقه چندان زیادی نیستند با قیمت مناسب تر انجام می شود.
  • برخی از دیجیتال مارکتر ها علاوه بر تولید محتوای متنی ویدیو نیز تولید می کنند، در این صورت هزینه دیجیتال‌مارکتینگ تا حدود زیادی بالاتر می رود و قیمت تمام شده کار بیشتر می شود.
  • آنلاین و آفلاین بودن دیجیتال مارکتینگ تأثیر بسزایی بر روی حقوق دیجیتال مارکتینگ دارد.

کلام آخر

در این مقاله به دیجیتال مارکتینگ آنلاین و آفلاین به برخی از ابزار مورد استفاده در آنها پرداختیم. امیدواریم خواندن این مقاله تاثیر بیشتری در زمینه شناخت دیجیتال مارکتینگ و روش های آموزش دیجیتال مارکتینگ برای شما داشته باشد تا بتوانید در آینده به عنوان یک دیجیتال مارکتر حرفه ای کار کنید و یا به عنوان یک مدیر مجموعه افراد حرفه ای را برای کار دیجیتال مارکتینگ استخدام کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.